Abarth 595 Competizione: A dühös katicabogár esete

Megfordítom a sorrendet, és kezdem a végén, ahol mindig elmondom a benyomásomat a tesztelt autóval kapcsolatban. Ha néhány szóban kellene elmondanom a véleményem, akkor azt mondanám, hogy a mai civilizált, steril autós világban egy gyöngyszem, ami semmihez nem fogható, de szó szerint semmihez. És hogy miért? A válasz a sorok között fog lapulni.

A02

Mérgezett katicabogár, személy szerint nagyon tetszik
Fotó: Kapás Gábor

mkh_logo2_1-1

Maga a Fiat 500 egy nagyon szép olasz kisautó, ami kifejezetten jól áll a hölgyeknek. Olyan, mint egy jól sikerült névjegykártya, vagy egy jól eltalált kiegészítő a ruhához, egyszóval jellemezve stílusos. De semmi köze az tesztalanyunkhoz, csupán a márka azonos, de távolról se említsük egynapon őket. Hogy miért? Próbáljuk ki, vagy olvassuk el bárkinek az írását, akinek valaha járt a kezei között, ennyien már nem tévedhetünk. Külsőre egy mérges katicabogárra emlékeztet, kéttónusú fényezés elég figyelemkeltő, de a szakavatott szemek észre fogják venni a lyuggatott fékeket, amiket a Brembo biztosított, az egyedi kipufogórendszert, és a skorpió jelvényeket.

A07

Nem csak dísz a skorpió, igazi versenyautós génekkel bír
Fotó: Kapás Gábor

Ezek nem csak díszek vagy holmi jelölések, mint az M-es, vagy AMG csomag ez itt a nyers valóság, nem csak optikát, vagy egy esetleges futómű keményítést jelentenek. A logó Abarth olvasatában az jelenti, hogy az autóknak kisméretűeknek és gonosznak kell legyenek, mint egy skorpió.
A versenyszellem nem csak a külsőt járja át, hanem a belső hangulatot is jellemzi. Ahogy kinyitjuk az ajtót látjuk, hogy nem a kényelem és a komfort az elsődleges szempont, hanem az, hogy minél stabilabban rögzítsük magunkat a Sabelt ülésekben.

A10

Hívogat, csalogat a Sabelt ülés, majd rabul ejt és nem szabadulsz
Fotó: Kapás Gábor

A kormány fogása kiváló az alumínium pedálok a szinte mágnesként vonzzák talpunkat, a váltó felkerült szinte a középkonzolra, hogy minél inkább kézre essen. A felhasznált anyagok nekem személy szerint tetszenek, őszintén szólva eszem ágában sem volt nekiállni vizsgálni mi miből van, magával ragadott a versenyhangulat. Mindössze két nagyon fontos dolgot emelnék ki, az egyik a turbónyomásmérő, amely őrületes ingázásba tud kezdeni, a másik pedig ezzel szinte szimbiózisban lévő Sport gomb a műszerfalon, ami igen ritkán volt kikapcsolva az együtt töltött idő alatt.

A12

Amikor a Sport gomb felvillan, kifekszik a mutató és indul a bugi
Fotó: Kapás Gábor

Megszoktam említeni ennél a résznél a helykínálatot, de ez itt abszolút nem releváns úgy gondolom, de ha valakit érdekel annyit mondanék, hogy két személynek teljesen elégséges.
De ezek eddig csak az unalmas részletek. Az igazi bugi akkor kezdődik amikor beröffented a kis méregzsákot. Ha valaki éppen akkor sztoriban van akkor vagy azonnal elcsendesedik, mert meglepődik a hangján, vagy csak a tátogását látjuk, mert olyan hangos, hogy hallani biztosan nem fogjuk. Hat-nyolc-tíz hengerrel nem tudnak ilyen hangot előcsalogatni semmilyen kipufogóból, maximum Amerikában a 60-as, 70-es években.

A03

Record Monza, ez a garancia, hogy a csendet hírből sem ismeri egyik cső sem
Fotó: Kapás Gábor

Már kellően hideg volt ahhoz, hogy még mérgesebben hörögjön, hálát adtam a fentieknek, hogy részem lehetett az élményben. A rugózás még normál módban is irgalmatlan kemény, és pattog ide-oda az úton, de ez senkit nem fog érdekelni. A kormányzás is határozott kezeket igényel, de ne legyünk meglepődve, ez nem egy városi bohóc, ez egy ízig vérig férfias versenyautó. A paramétereitől önmagában nem esünk hasra, hiszen az 1,4 literes turbómotorból 180 lóerő és a 6,7 másodperces 0-100 nem rendkívüli, de ahogy ezt a sprintet elvégzi az egyedülálló. Ez az élmény köszönhető alig több, mint 1000 kg-os önsúlynak és azoknak a gyártóknak, akik a versenysportban az élvonalat képviselik. Így egyben egy olyan combó született, amely páratlan. A váltó olasz létére egyáltalán nem rossz kapcsolásérzettel bír, az öt sebességre való kiosztása is tökéletes.

A09

A négypontos övek elhelyezésének sincs akadálya, bár nélküle is garantált a versenyhangulat
Fotó: Kapás Gábor

Az első három fokozatban szinte mindegy, hogy milyen aszfalton vagyunk padlógáz esetén szinte kicsapja a turbónyomásmérő mutatóját és azonnal tiltásig forgatja, mindeközben a Record Monza kipufogók úgy üvöltenek, hogy a vér megfagy az erekben. A sebességmérő látványosan tör előre és nagyobb tempó esetén sem fogy el az ereje, hiszen a Garrett turbó úgy tolja a levegőt bele, hogy a motor alig tud felzárkózni, sosem láttam még ilyen nyers mutatványt. Aztán tolod a következő fokozatot, amikor is a kipufogó durran egyet, és azon kapod magad, hogy a jogosítványod már régen ugrott. Fantasztikus érzés vezetni, tényleg semmi eddigihez sem fogható, soha nem gondoltam volna, hogy valami ennyire magával tud ragadni.

A08

A 695 Biposto a csúcs, de az már elég speciális, ez jobban használható a hétköznapokban
Fotó: Kapás Gábor

Ismét egy iskolapélda arra, hogy élményautót nem csak sokszáz lóerővel vagy nagy teljesítményű motorokkal lehet csak előállítani, hanem elegendő egy kicsi karosszéria, néhány remek gyártó kooperálása és megszületik a remekmű. Nem fogyaszt 15-20 litert, és nem többszázezer forintból lehet felgumizni a lehetetlen méretezés miatt, és tökéletes kompromisszum a hétköznapokra és a versenypályára is és mindez egészen megfizethető áron. Félreértés ne essék, nem kevés a 180 lóerős verzióért a 7,5 millió forint, de ez nem a sima Fiat 500 liga, amihez az árazását hasonlítanunk kellene. Ez sokkal magasabb szinten is megállja a helyét, és keressünk valamit, ami élményben a közelébe érhet (nem lesz könnyű dolgunk), és ahhoz hasonlítsuk az árát.

A06

Lehetetlen ellenállni neki, igazi olasz hódító az Abarth
Fotó: Kapás Gábor

Én olyannyira a rabja lettem, hogy azonnal felmentem az internetre megnézni, hogy használtan, mennyiért lehetne hozzájutni, de mivel új modell ezért borsos az ára használtan is, még a régebbi típusoknak is. Ez jó jel az aktuális tulajdonosoknak, rossz hír a vágyakozóknak, de egy biztos, ha van rá mód ugorjunk be a volánja mögé és élvezzük ki minden percét.
További képek megtekinthetők a Galériában!
Az autóért szeretnénk köszönetet mondani a Fiat Chrysler AutomobilesCentral and Eastern Europe Kft.-nek.

Földi Tamás