Alfa Romeo 4C: Vezetési élmény a köbön

Ez egy állat! Ez az első gondolat, ami az eszedbe jut, úgy, hogy nem ülsz benne csak egyszerűen látod, ahogy elindul. Külső szemlélő vagy, nem is utas, de megborzongsz olyan hangok jönnek ki belőle. Mintha egy spanyol bikaviadalon lennél egyfolytában a fújtatást hallod a hátuljából és a durrogást.Nem akarok előre szaladni a történetben, egyszerűen csak így kezdtük az ismerkedést.

4c01

Kellően agresszív a kinézete, nem sok „jót” ígér

Fotó: Kapás Gábor

Az Alfa Rómeó 4C modelljét, mintha nem is normális emberek alkották volna, hanem olyan mérnökök, akiket száműztek a Forma 1-ből, és az utcán élnék ki beteg hajlamaikat. De ez nagyon jó, erre kell, hogy legyen igény és fizetőképes kereslet, mert kevés ettől izgalmasabb dolog van az életben, ami négykerekű. Taglalhatjuk a külsőt, hogy tetszik, avagy sem ez ízlés dolga, véleményem szerint az olaszok ritkán nyúlnak mellé főleg, ami a dizájnt illeti. Karcsú vonalak, mutatós domborulatok, sugárzik róla az erő és a dinamizmus, utoljára akkor láttam ilyet amikor Michael Johnsont mutatták a tévében. Modenában keltik életre, ahol az Alfa és a Maserati mérnökök dugják össze a fejüket és hozzák a világra ezt a fenevadat.

4c06

Komoly fékek gondoskodnak, hogy meg is tudjon állni

Fotó: Kapás Gábor

Nem szeretek nagyon statikus lenni és elveszni a számok világában, de ezek annyira érdekesek, hogy biztos van, akit érdekel. A karosszéria váza egyetlen szénszálból készült, ennek köszönhetően 65 kg, mondom hatvanöt kilogram, az autó teljes súlya pedig 895 kg ennek köszönhetően 4 kg jut egyetlen lóerőre, és mindez hátsó keréken.

Most jön az a rész, ahol nem sok mesélni való van, ez pedig az utastér. Aki gyógytornára jár, vagy „ régebbóta fiatal”, -hisz azt nem mondhatom, hogy öreg- az meg se próbáljon beülni, mert Győrfi Pál fog mesélni róla a híradóban olyan nehézkes. Szinte a földön ülünk, keskeny a beszállási lehetőség és ha bepréseltük magunkat sem nagyon van lehetőségünk nyújtózkodni.

4c09

Ennyi az annyi, ezt érzésre oszd el kettővel, de a feeling garantált

Fotó: Kapás Gábor

Kicsit olyan, mintha egy konzervdobozt uralnánk, de ne foglalkozzunk vele ez sem számít. Pont annyi minden van, ami szükséges ahhoz, hogy boldoguljunk, se több se kevesebb. De miután értelmeztük mi mire való, és elindulnánk feltűnik, hogy a váltó, mint olyan nem a hagyományos formában van jelen. Csupán gombokat találunk, amelyek segítségével kiválaszthatjuk a kívánt fokozatot és a többit bízzuk rá, vagy a kormány mögött lévő fülekre (ezt tudom javasolni). És mielőtt lenyomjuk a gázpedált vegyünk egy nagy levegőt, mert ami következik az közel sem hétköznapi. Olyan hangok közepette indul el az autó, hogy azt sem tudom hová figyeljek, hozzátenném elképesztően gyorsan történik mindez.

4c08

Mindenért ott a felelős, pedig „csak” 240 lóerő

Fotó: Kapás Gábor

Ez számokban azt jelenti, hogy a 0-100 alig több, mint 4 másodperc, de érzésre a fele. De tényleg, mert semmi sincs, ami tompítaná a hangot, vagy elterelné a figyelmünket, olyan, mintha egy versenyautóban ülnénk. Hamar felismerjük, hogy a szervónak nyoma sincs, de ez csak növeli az adrenalint bennünk, még elemibb a kis bestia, cserébe viszont a legkisebb mozdulatra fordítja az autót. Legális drog, mert függőséget okoz, függőséget, hogy első lehess egy lámpánál, hogy megelőzd az előtted haladót, és a többi autós meg csak próbálja veled tartani a lépést, hogy láthassa mi is ez kis piros méregzsák valójában. Amikor egy percre feleszmélsz, akkor rájössz, hogy van némi halálfélelmed, mert a Smart-ból is lenéznek rád, a busznak vagy kamionnak pedig a kerekéig sem ér fel a kis Atom Anti. De sokan szeretnek veszélyesen élni és a szó jó értelmében ezt egyébként sem normális emberek fogják megvenni, hanem azok, akiknek benzin folyik az erekben.

4c11

Gyorsan ugrálnak az értékek a digitális kijelzőn amikor gyorsítunk, kicsit Foma-1-es a hangulat

Fotó: Kapás Gábor

Autópályán sem lehet panaszunk rá, hiszen a könnyű súly miatt ott sincs túl sok ellenfele, csak érdemes nagyon odafigyelni a többi autósra, mert szó szerint sokan észre sem veszik. Nagyobb tempónál engem már kicsit zavart a zaj, nagyjából 200 km követően nem árt szellőztetni a fejünket. Én sokkal jobban szerettem vele a városban közlekedni, ott sokkal otthonosabban mozog, de igazán a versenypályán érzi jól magát.

4c12

Az emlegetett váltógombok, és a D.N.A., Dynamic-ban egy igazi nyers fenevad

Fotó: Kapás Gábor

Tökéletes példája annak, hogy az autózás élményéhez nem sokszáz lóerős fenevadakra van szükség, amit nyolc vagy tíz henger hajt, hanem kell egy kis fűszer, amitől megbolondul főleg, aki használja. Itt pedig nem is fogták vissza magukat az alkotók, hiszen egyrészt középmotoros mivolta miatt tökéletes a súlyelosztása, másrészt a mindössze 1,75 literes turbófeltöltéses motor egy igazi technikai csemege. A benne rejlő 240 lóerő 350 Nm nyomatéka, már alacsony fordulaton is rendelkezésünkre áll, és mi rendelkezünk is vele, leírhatatlan élményeket kapva általa.

4c07

Minden porcikájában egy versenyző, bánjuk vele óvatosan

Fotó: Kapás Gábor

A jóból mindig keveset kap az ember, de őszintén szólva elég volt az együtt töltött pár nap, mert függőséget okoz. Pedig erősen korlátozott a felhasználásának a célja, mert annyira szűkös az utastere, hogy konkrétan a mobilt nem tudod hová tenni, és a csomagtartóba sem nagyon tudsz egy táskánál többet betenni, DE KIT ÉRDEKEL! Semmi másra nincs szükséged, mint egy bankkártyára, a tankolásokhoz, és hogy néha megállj egy szendvicset venni egy üdítővel és kész. Csak egy rövid gondolat, a fogyasztásáról, hogy még ez se szegje kedvünket. Teljes egészen a jobb lábunk határozza meg, 8 litertől indulunk a felső határ rajtunk múlik. Egy deci nem sok annyit sem sajnáltam tőle mert, ha ezen keseregtem voltam akkor csak nyomok egy kövér gázt és azonnal akkora mosoly kerül az arcomra, mint Joker-nek a Batman-ben.

4c03

Íme a tökéletes példája, hogyan kell az utcára is alkalmas versenyautót készíteni

Fotó: Kapás Gábor

Az Alfás közösség ereje valami elképesztő. Nagyon szimpatikus volt, amikor integettünk egymásnak, és ahogy az autóra néztek szívet melengető. Sajnos eltelt már néhány hét amióta nálunk volt, újra elkezdett hiányozni, szívesen pattanék be a volánja mögé újabb izgalmas perceket átélni. Ha vásárolni szeretnék, elég nem árt, ha vaskosabb bankkártyával érkezem meg a szalonba, mert valamivel 21 millió forinttól indul az ára, de ez van olyan különlegesség, hogy biztos lesz, aki rászánja majd. És tegye is meg, megérdemli ez a kis méregzsák, hogy szeressék, mert nap, mint nap boldog percekkel ajándékozza meg a tulajdonosát.

 

Az autóért szeretnénk köszönetet mondani a Fiat Chrysler AutomobilesCentral and Eastern Europe Kft.-nek.

Földi Tamás