Alfa Romeo Giulia QV: A csábítás művészete

Még nem köszöntött be a tél, amikor az Alfa meginvitált minket egy rendezvényre, aminek a Drivingcamp adott otthont. Itt avatták fel az új Alfa nagykövetet, aki nem más volt, mint Kiss Ramóna, akinek ezúton is gratulálunk ehhez. Azonban úgy volt a vele a márka, hogy ha már itt vagyunk, akkor ne csak az új nagykövetben, hanem a négykerekűekben is gyönyörködhessünk, és kihozott néhány finomságot, mint például a 4C-t, és a legendás Giulia Quadrifogliót. A tesztpályán, hamar kiderült, hogy az 510 lóerős bestia nem itt van elemében, ez sokkal inkább kedvez a kis méregzsák 4C-nek.

Q01

Határozott kiállása sokat elárul jelleméről
Fotó: Kapás Gábor

mkh_logo2_1

Ezek után nem volt kérdés, hogy ki kell próbálnunk a közúton is, és szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen hamar elérkezett az időpont. Az átvételt követően hamar kiderült, hogy nem csak a papíron lévő számadatok, hanem a való életben nyújtott teljesítménye alapján is nagy tiszteletben kell tartani vendégünket. Nem tudom elégszer elmondani miszerint 2,9 literes Twin Turbo 510 lóereje és 600 Nm nyomatéka már-már ijesztőnek hat főleg, hogy mindez csak a hátsó kerekeken csapódik le. Gyorsulása 3,9 másodperc és 307 km/h-ig engedi az elektronika, őszinte leszek sosem merném kipróbálni. Az együtt töltött napok alatt, végig olyan érzésem volt, hogy én csak próbálgatom, de igazán a közelében sem tudok járni annak a határértéknek, amire valójában képes lehet. Nagyon okosan vannak kitalálva a beállítások, hiszen négyféle mód közül választhatunk, hogyan viselkedjen az autónk, ebből az „advanced efficiency” annyira takarékos, hogy akár le is kapcsolja a hengereket, ha nem nyomjuk neki.

Q11

Fokozatválasztó, a „race” állás csak igazán tapasztalt sofőröknek ajánlott
Fotó: Kapás Gábor

A másik véglet a „race” állás, amikor aktiválja a túltöltést, valamint ércesebbé változtatja a hangját, a futómű pedig betonkeménnyé változik. Ezt csak nagyon tapasztalt pilótáknak javasolt, én egy rövid időre kipróbáltam, az első megfordulásnál a lehető legkisebb gázadásra azonnal elindult a hátulja, gyakorlatilag másodpercek alatt felfalná a 285/30/19-es Pirelliket. A legtöbbet „Dynamic” módban használtam, ez enged némi játszóteret, de beavatkozik, ha annak látja szükségét. Vezettem már sok erős autót, szerencsére a konkurensei közül is vendégeskedett már nálunk néhány, de ilyet nem tapasztaltam az eddigiekben. Az Alfa mérnökei sokkal nyersebbre hagyták az autót, mint amit az eddigiekben volt szerencsém próbálni. Olyan érzés, mint amikor egy régi még elektronikamentes autót hajtasz és csak Te vagy és a gép, csak magadra számíthatsz. Te magad vagy a kipörgésgátló, a menetstabilizáló, a vészfékasszisztens vagyis szinte minden a Te felelősséged, ami történik. És MINDEN nagyon-nagyon gyorsan történik, és olyankor érzed, hogy 510 lóerő mellett minden odafigyelésre szükséged van, nem tudsz telefont nyomkodni, vagy rádiót kapcsolgatni, mert már másodikban megközelíted az autópálya tempó maximális sebességét és még van négy fokozat, akkor gondoljunk csak bele, elképesztő.

Q09

Nem sok autóban tud a mutató 300 fölé menni, de itt minden gond nélkül megteszi
Fotó: Kapás Gábor

És ráadásul nagyon alattomos, mert visz magával a nagyobb sebesség felé, mert alacsony fordulaton nem igazán tudod előcsalogatni belőle azt a félelmetes érces hangját, ezért muszáj elforgatni, hogy előjöjjön belőle az állat. Utána pedig már ember legyen a talpán, aki vissza tudja engedni a gázpedált, hiszen ránézel a mutatóra egyből elönt az adrenalin, és a kísértés, hogy csak még egy kicsit még egy kicsit, hiszen olyan játszi könnyedséggel tör előre a mutató oda, ahol már csak nagyon kevesen vehetik fel a versenyt veled. Félelmetes élményekkel gazdagodhatunk, ha engedünk a csábításának, muszáj a józan eszünknél maradjunk. Ezt leszámítva nap, mint nap ámulatba ejtett a szépsége, ránézésre is látszik, hogy nem egy hétköznapi modell.

Q02

Magasabb fordulaton szépen szól a kipufogó, addig csak csendben teszi a dolgát
Fotó: Kapás Gábor

Nem kellett a gyártónak tele aggatni csupa felesleges kiegészítőkkel, nincs szükség erőfitogtatásra. A karbon kiegészítők, a diffúzor, és a sok kipufogó fontos funkciókkal rendelkeznek, és a csodálatos szín csak ráerősít az összhatásra.
A helykínálatra sem lehet panasz, bár kétlem, hogy aki azt a modellt választja, ez lenne az elsődleges szempontja. Az ergonómia, a felhasznált anyagok is tökéletesek, szépen futnak a varrások inkább sportos, mint elegáns. Ezzel az autóval megjelenthetünk a versenypályán, de elmehetünk vele az Operába is.

Q07

Igazán sportos világ fogad minket az ülésekben helyet foglalva
Fotó: Kapás Gábor

Őszintén szólva nagyon szívesen adtam vissza. És hogy mi volt az elsődleges ok? Elfáradtam abban a fajta önuralomban, amit tanúsítanom kellett a közlekedés során, pedig érdekes módon senki nem akart birokra kelni vele, az emberek ránézésre tudták, hogy mi is ez valójában, senki nem villogott az autópályán, vagy hencegett a pirosnál. Ha érzésre ugyanúgy váltogattam volna el, mint a saját autómnál, akkor lakott területen 150, azon kívül pedig 200-al haladtam volna folyamatosan, körülbelül ezek az arányok állnak fent a hétköznapi autóhoz képest. Kell mellé valami a hétköznapokra, hogy megmaradjon az ember jogosítványa, mert könnyű bűnbe esni vele.

Q10

A Start gomb megnyomását követően indul a Rock&Roll
Fotó: Kapás Gábor

De ezt leszámítva egy remek autó, ez nem az ő hibája, hanem azé gyarló emberé, aki használja. Biztos levetkőzhető ez az érzés hetek vagy hónapok alatt, nekem néhány nap leforgása alatt nem sikerült még.
Néhány gondolat az étvágyával kapcsolatban. Nem tudok rá semmi rosszat mondani, hiszen normál körülmények között megkockáztatom a 10 liter környékét, viszont, ha „megfelelő” körülmények közé visszük, akkor a többszöröse is megjelenthet a kijelzőn, de a kapott élményért azt sem fogjuk sokallani.

Q03

Szigorú szempár, én kicsit tőle tartottam, ő viszont nem félt senkitől 😊
Fotó: Kapás Gábor

És még valami, csak, hogy még szimpatikusabb legyen! Az ÁR! Az induló ára valamivel 23 millió forint körül kezdődik, ami igencsak jónak mondható. Kétlem, hogy a német konkurensektől fognak majd elcsábítani vásárlókat, ott túl nagy a márkahűség és a lojalitás. Inkább egy üde színfolt és egy várva várt alternatíva lehet a szegmensben, és megvan a maga varázsa, amivel tökélyre fejlesztette a csábítás művészetét.
További képek megtekinthetők a Galériában!
Az autóért szeretnénk köszönetet mondani a Fiat Chrysler Automobiles Central and Eastern Europe Kft.-nek.

Földi Tamás