BMW X6 M

Elég masculin vonásokkal bír Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Elég masculin vonásokkal bír
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

36000, 35999, 35998, így számoltam vissza magamban a másodperceket, amikor megkaptam a jó hírt, hogy másnap egy BMW X6 M tesztelésére kapunk lehetőséget. Általános iskolás koromban lehettem utoljára ennyire izgatott, mielőtt osztálykirándulásra mentünk, ilyenkor szinte alig tudtam elaludni. Igyekeztem valami frappáns címet keresni a cikknek, ezért esett a választásom Sylvester Stallone filmjére, amiben megváltozott a világ, ha megfordult a ”baseball sapka”, ebben az autóban mindez egy gombnyomásra történik.

A közlekedés nem átlagos résztvevője Fotó: Kapás Gábor - KG photo

A közlekedés nem átlagos résztvevője
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

A teszt megírása előtt bevallom, hogy elolvastam minden írást, amit meg lehet találni az interneten az újságírók jóvoltából, mert kíváncsi voltam, ki milyen részletességgel írja le a kapott élményt. Az autót birtokba véve először ejtsünk a típusról néhány szót. Ez a kategória nagyon közkedvelt Magyarországon, hiszen rendelhető a mindenki által favorizált 3.0 dízel motorokkal, amelyek kellemesen mozgatják ezt a nagy kasztnit is, és a megjelenésével olyan felsőbbrendű érzést biztosít tulajdonosának, amivel mi magyarok szerettünk együtt élni. Aki kicsit már ínyenc, az rendelheti a legerősebb dízellel is, ami az M50d – szintén impozáns paraméterekkel rendelkezik, vagy 5.0i benzines erőforrásokkal. Ám van az a réteg, akinek semmi nem elég, és megszokta a korábbi modelleken is az M logó-t, és ezekkel a paraméterekkel nekik készítette a gyár ezt az autót.

 Apro, finom mindent eláruló részletek Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Apro, finom mindent eláruló részletek
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

A száraz tények a következők:
Motor: 4395 cm          Teljesítmény: 575 LE Nyomaték: 750 Nm/ 2200
Tömeg: 2205 kg           0-100 gyorsulás: 4,2 mp (ez szerintem is kevesebb tud lenni)

Ezek tudatában indultunk el az ismeretlenbe. Az autó külseje biztonságot, erőt sugároz, mindenki tekintete megakad rajta, nagyon robosztus a felépítése. Az elején lévő hatalmas légbeömlő nyílások nem csak azért vannak, hogy jól nézzen ki, hanem a megfelelő hűtésért felelnek. A 21”-os kerekek méretei jól mutatnak rajta, de ami mellett nem lehet elmenni, azok a fékek. Az elől 395 mm, hátul pedig 385 mm-es tárcsák meggyőzően hatnak, de a nagy tömeg miatt talán az autó egyik olyan pontja, amitől nagyobb hatást vártam volna. Mindenhol M logók gondoskodnak arról, hogy a hozzá nem értők sem gondolhassák azt, hogy ez egy átlagos X6.

Beyoncé is megirigyelné Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Beyoncé is megirigyelné
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

A far rész nagyon magasra nyúlik, ezáltal nehézkes kilátni hátra (bár ezt kompenzálja az autót 360 fokban figyelő kamera a kijelzőn), ezek ellenére nekem tetszik ez a forma, szerintem minden oldalról nagyon meggyőző. Ahol érdemes még kicsit elidőzni az a 4 db kipufogó, amely normál módban, kis morgással teszi a dolgát, azonban az M gomb megnyomását követően durrogásba, érces üvöltésbe kezd, mindezt úgy, hogy az embert a libabőr járja át. A csomagtartó 550 liter, jól tagolható a benne lévő sín miatt, lehajtott ülésekkel 1500 liter fölé bővíthető.

Minden harmonizál belül is Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Minden harmonizál belül is
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

A belsejében tipikus németes rend uralkodik, minden az élére állítva. Nem gondoltam, hogy a piros bőrbelső ennyire jól tud mutatni, de nekem kifejezetten tetszett. Kizárt, hogy legyen olyan ülés pozíció amit ne lehetne beállítani és elmenteni a memóriában. A kormány a márkához hűen kicsit vaskos, de nagyon jó fogású, a középkonzol gyorsan átlátható, szinte minden a rendelkezésünkre áll.

A skála nem hazudik Fotó: Kapás Gábor - KG photo

A skála nem hazudik
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

Joggal jöhet a kérdés, hogy ez mind kit érdekel, ez fellelhető a többiben is, aki ezt vásárolja ezeket három perc alatt beikszeli az extra listán és vár az élményre, amit az 575 lóerő tud nyújtani, hiszen ez itt a LÉNYEG. A Start gomb megnyomását követően már a morgó hang sejteti velünk, hogy ez nem lesz semmi, finom gázadásra a kasztnit is úgy mozgatja, mint Vin Diesel a Dodge Charger-ét a Halálos iram utolsó jelenetében. A szemünk előtt megjelenik a Head Up Display által közvetített sebesség, és máris minden adott a normál közlekedésre, amennyiben úgy szeretnénk használni, mint egy átlagautót. A váltó szépen teszi a dolgát, a futómű meglepően jól reagálja le az úthibákat, csak egy kis gumihang hallatszik és a Harmann Kardon-ból szépen szóló a Jamiroquai.

Nem csak a városban néz ki jól Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Nem csak a városban néz ki jól
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

Kiérünk a városból, az embernek nemcsak a tenyere, hanem még a talpa is izzad, majd az M1 megnyomását követően 575db Overdose költözik a motorháztető alá, és irtózatos vágtába kezd. Nem volt ritka, hogy 3-4 sebességet is vissza gangolt a 8 fokozatos duplakuplungos automata, ilyenkor az arcod máris megkezdi a torzulást. Egyszerűen nem lehet visszaadni az élményt, káromkodni pedig nem szeretnék, így viszont elég esélytelen leírni, melyik szó jut elsőre az ember eszébe. Mindegy, hogy hányadikban van, mindegy hogy mekkora a sebességed, mindegy, hogy hány autót kell az előzésnél magad mögé utasítanod, teszi a dolgát. Az első három fokozatban a kipufogó akkorákat durran az elváltások pillanatában, hogy mindenki összerezzen, aki hallja az utcán, a dupla turbó szinte el sem engedi a nyomást, ezáltal a turbólyuknak nyoma sincs.

„Libabőrfelelősök” Fotó: Kapás Gábor - KG photo

„Libabőrfelelősök”
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

Amikor beérsz a következő lakott területre, és visszaállítod a normál módba, megnyugszik körülöttünk a világ. A kijelzőről eltűnik a pirosan izzó lóerő és nyomaték kijelző ábra, és helyreáll a lelki béke. Biztosan többekben felmerül a kérdés, hogy ilyen paraméterek mellett mennyit fogyaszt egy ilyen monstrum? Ha az enyém lenne, és nekem szegeznék ezt a kérdést azt válaszolnám: kit érdekel, szívem szerint egy egy gyorsítás pillanatában még a fülkéből is önteném bele egy tölcséren át a 100-as oktánszámú üzemagyagot. A számunkra jól sikerült foci EB-ről ismert „ az éjjel soha nem érhet véget” című számot átírhatnák erre az időre „ a gyorsulás soha nem érhet véget”-re, mert ezt is egy ország énekelné a kipróbálást követően. A közlekedési szabályok betartása mellett a paraméterei ellenére semmi különleges, 11-12 literrel is el lehet gurulni, amennyiben lehetőség adódik rá és az ember egy zárt pályán feszegetheti a határokat, szemrebbenés nélkül akár 25 liter fölé is tud menni. A tulajdonos elmondása alapján – aki sokat jár vele külföldre is – 14-15 liter átlagot produkál. Hangsúlyozom, hogy egy V8-as, közel 600 lóerős autó, csodák nincsenek, és nem is lesznek ebben a kategóriában.

 Ez a tükör forma is említést érdemel Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Ez a tükör forma is említést érdemel
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

Azt gondolnánk, hogy a behemót rendben van, hogy egyenesben így gyorsul, de a súlya és méretei miatt biztosan nem a szerpentinek királya. Erre se vegyen mérget senki, mert sportautókat megszégyenítő magabiztossággal végzi a dolgát, majd a megállást követően több, mint 10 percig várja, hogy kiszuszogja magát a rendszerben dolgozó 10 db hűtő. A híres Nürburgringen az autó 8:05-ös köridőt futott, ez az előző szériás M3-al megegyező,csak, hogy legyen mihez hasonlítani.

Megéri az árát Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Megéri az árát
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

Ez egy nagyon költséges játékszer, hiszen nemcsak megvenni, de azt követően fenntartani sem kis dolog. Aki megengedheti magának a közel 35,5 millió forintos alapárat, de ha igényeinkre szeretnénk szabni ez 20-30%-al még extrázható minden gond nélkül, akkor MEG KELL vásárolni. Én csak ajánlani tudom, hiszen mindenki, akinek hozzánk hasonlóan benzin folyik az ereiben, arra vágyik, hogy lehessen egy kényelmes, biztonságos családi autója, ami minden körülmények között elvisz A-ból B-be, és legyen valami olyan, aminek akkor jön el az ideje, amikor a gyerekülés kikerül a hátuljából. Ez egy tökéletes combo-ja ezeknek az igényeknek, mert alapvetően a volán mögött ülve nem érez az ember késztetést arra, hogy lesöpörjön mindenkit a belső sávból, elég a tudat, hogy ha akarom akkor megtehetem.

 Talán jobb is ha sokszor nem látjuk hátulról, hol állnak a mutatók Fotó: Kapás Gábor - KG photo

Talán jobb is ha sokszor nem látjuk hátulról, hol állnak a mutatók
Fotó: Kapás Gábor – KG photo

Érzésem szerint ez lehet az utolsó V8-as modell , mert szépen lassan átveszi a helyüket a kisebb benzinmotor elektromos rásegítéssel, amivel semmi baj nincs, hiszen fontos a fenntarthatóság, de ezt a hangot elemében hallgatni élvezet, és nem egy rezonátor segítségével. A kategóriája messze legsportosabb tagja, a konkurensei – a Mercedes GLE 63 Coupe-ja és a Porsche Cayenne Turbo S-e valamivel kifinomultabb és drágább résztvevői a szegmensnek. Az előítéletekkel én nem foglalkoznék, ez az esetek nagy részében irigységre és tájékozatlanságra vezethető vissza. Kizárt dolognak tartom, ha bárki megkapna egy ilyet mondjuk egy hétvégére, úgy adná vissza, hogy nem tetszett neki, és ha megtehetné nem vásárolna ilyet vagy egy kategóriatársat.

Földi Tamás