Ford F-150: A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső

2007-ben jelent meg egy film, amely ugyan vígjáték, de erős mondanivalóval bír. Mielőtt kijavítanának, nem a főcímről beszélek, hanem a Bakancslistáról. Egyik nagy kedvencem, hiszen megtanít minket arra, hogy addig élvezzük az életet, ameddig lehet. Ez nagyon közhely, de tényleg így van, fogadjuk meg. Azóta gyűjtőfogalommá vált az a szó, hogy „bakancslista”, és sokaknak van is írva valami hasonló a telefonjába, a noteszába, de a fejébe biztos.

Nem kell bizonygatnom, hogy mennyire szeretem a négykerekűeket, hiszen aki kicsit is nyomon követ minket az tudja, hogy rajongás van irántuk, és szinte mindenben meg tudjuk találni, hogy mi az, amit szerethetünk, de vannak különösen hozzánk közel álló darabok. Vannak racionális döntések és vannak szerelmek, mindenki el tudja dönteni, hogy melyik áll előbb a megvalósítási sorrendben. Nem mindig cselekszünk a józan észnek megfelelően, de ne feledjük, az élet túl rövid ahhoz, hogy mindig helyesen cselekedjünk…

A három fenevad, amely megdobogtatja bárki szívét

Fotó: Kapás Gábor

Biztos vagyok abban, hogy kisgyermekként sokunk falát dekorálták autós plakátok az N’Sysnc vagy Backstreetboys  – dugiban a Pamela Anderson poszter mellett. Fogadni mernék, hogy nem olyan darabok voltak ezek, amelyek arról voltak híresek, hogy keveset fogyasztanak, vagy nagy a csomagtartójuk. Azóta eltelt pár év, és akit az élet olyan irányba terelt, hogy sikeressé tudott válni, az ezeket az álmokat a magáévá tette. Sokunknak pedig marad álmodozás, vagy azok az órák, amikor rövid ideig is, de a magunkénak tudhatjuk, és ez is életre szóló élmény. Számomra a Raptor ilyen bakancslistás dolog volt, így hát eggyel több dolog van kipipálva a cetlin.

A főcím választás nem a véletlen műve volt, hiába, hogy egy tőről fakad a három Ford F-150 mégis teljesen más személyiséggel bírnak. Ha jól megnézzük őket, látszanak a közös gyökerek, de miután volt szerencsénk kipróbálni mindet, teljesen más karakterként égnek be a tudatunkba. Ez azért jó hír, mert adott esetben megkönnyíti a választás lehetőségét, legalábbis számomra nem is kérdés, hogy melyiket választanám – adott esetben egy szabad szemmel jól látható összeg ölembe hullása esetén.

Ford F-150 Limited:Az Agy

Talán a leginkább kakukktojás a triót nézve. Olyan, mint egy jólfésült amerikai diplomata, aki mindig öltönyben jár, és igyekszik mindenki kedvében járni. Ízlések és pofonok ugyan, a fotós kollégám azt mondta, hogy két gyerekkel és feleséggel a háta mögött neki ez áll a legközelebb a szívéhez. Úgy fogalmazott, hogy ez a „családi” modell – végülis igaza van, ezzel akár egy hónapra is elindulhatunk nyaralni, hiszen az utas és rakodótér egy kétszobás albérlet méretével vetekszik.

A Limited „jófiú” a csapatban, családi vagy üzleti autónak is kiváló

Fotó: Kapás Gábor

Megjelenése nem polgárpukkasztó, sőt kimondottan visszafogott, amennyiben a 6 méteres hosszt nem tekintjük kirívónak. Egy dolog biztos:  a belvárost kerüljük el, szóval marad az M0-ás, amennyiben a város két végében van dolgunk. Valóban ez a legártatlanabb, és legkomfortosabb a hétköznapi használatra. Amennyiben megszokjuk vele a közlekedést olyan, mint bármelyik más autó, csak kiemelkedő biztonsággal.

A hatalmas fotelek elképesztően kényelmesek, és a jól megszokott Ford-os rendezettség

Fotó: Kapás Gábor

Jobban oda kell figyelni olyan apróságokra, mint a „gyalogosok”, mert a  motorháztető olyan magasan van, hogy szinte mindent kitakar. Ugyanazok a vezetéstámogató rendszerek benne vannak, mint bármelyik más modellben, óriási segítség egy ekkora méret terelgetése során. A benne lévő motor sem ijesztő paraméterekkel rendelkezik, hiszen „mindössze” 3,5 literes turbós V6 erőforrás 375 lóerő leadására képes. Nem mondhatjuk, hogy túlgondolták volna, ekkora lökettérfogat esetén ez nem számít soknak, ebből kifolyólag élettartama hosszútávra garantált.

 

Ford F-150 Raptor: A Ravasz

A konkrétan autóhoz fűződő érzelmeimet tekintve jelenleg Ő Aphrodité számomra. Egy magával ragadó személyiség, amely rászolgál a „ravasz” jelzőre. Mérete megegyezik jól szituált testvérével, de ruházata már sejtet némi vadságot és rakoncátlan viselkedést… Látni, hogy nem feltétlenül a közúton érzi jól magát, de ott is bőven megállja a helyét. A hatalmas Ford felirat az elején nem engedi megtéveszteni az átlagembert sem, szélesített sárvédő ívei és vastag haspáncélja enged következtetni rá, hogy nem kell kímélni az hétköznapokban.

Kissé mogorva arc, nem tűr ellentmondást, terepen egyszerűen verhetetlen

Fotó: Kapás Gábor

Úgy fogalmazott Balogh Gábor, aki a Solymárnál a Performance részleg gazdája, hogy nem könnyű ezt az autót hazai körülmények között zavarba hozni. Közúton is nagy élmény vele közlekedni, bár némi odafigyelést igényel, mert a magyar autós társadalom nem erre a méretre van szakosodva, ezért folyamatosan a nézegetés és érdeklődés tárgyát képviseli. Ez a legmagasabb felépítésű a családban, kiállása is jóval masszívabb többieknél. Ha benézünk a kerekek mögé láthatjuk, hogy dupla FOX gátlók vannak beépítve, aminek az a célja, hogy az autó extrém körülmények között is a legstabilabb maradjon. Konkrétan nem tudunk olyan helyzetet generálni számára, amikor azt éreznénk, hogy felüt a gátló, mert a dupla csillapítás ezt teljes mértékben kiküszöböli. Elképesztő élmény, hogy szinte ugyanolyan sebességgel haladhatunk vele a földúton, mint az autópályán – és ez nem bullshit.

Apró, finom részletesség mindenhol

Fotó: Kapás Gábor

Ebben is ugyanaz a 3,5 literes turbómotor dolgozik, de már 450 lóerős teljesítménnyel, és ez érezhető is. Amennyiben csupán hátsókerék-hajtással haladunk 100 feletti tempónál is bevillan a kipörgésgátló, főleg, hogy a rajta lévő gumik nem kimondottan az aszfaltra vannak kitalálva. Egy fokkal a hangja is agresszívabb, igazán kár, hogy az európai normák rá is vonatkoznak ezért érdemes saját kezünkbe venni a dolgot és egy olyan hangot adni neki, amit megérdemel. Igazi remekmű, ahogy írom a sorokat is beugrik egy-egy élmény és mosoly jön az arcomra, mert számomra az elmúlt évek tekintetében az egyik legnagyobb élményfaktor volt.

 

Ford F-150 Shelby: A két füstölgő puskacső

Íme, az igazi nehézfiú. Szó szerint is az, hiszen tömege több, mint 2,5 tonna, de a fizika, mint tudomány, itt csődöt mond… Létezik ebből egy még vadabb külsejű verzió, amely nincs ilyen szinten leültetve, az az igazi amcsi fenevad. Ez a SuperSnake, amely elsősorban közúti közlekedésre van tervezve. Már amennyiben normális dolog az, hogy 750 lóerős autóval a közúton szeretnénk közlekedni.

Kinézete is félelmetes, 750 lóerős teljesítménye pedig tekintélyt parancsol

Fotó: Kapás Gábor

Nem vagyok egy félős típus, de itt minden tiszteletem az övé volt.  6 méteres hossz, hatalmas tömeg – ez a rengeteg lóerő mindenkiben tisztelet ébreszt , s csak sejteti, hogy mire lehet képes. Őszintén szólva én is csak sejtem, hiszen a közelébe sem értem annak, amit ez valójában tudhat. A beindítást követően a V8 szolid morgásba kezd, a normák miatt itt is érdemes lenne még áldozni a hangjára.

Nem feltétlenül térnék le vele a közútról, elemében az autópályán van igazán

Fotó: Kapás Gábor

Épp, hogy csak hozzáérek a pedálhoz és úgy ugrik az óriás, mint egy Alfa 4C, csak éppen itt közel 2 tonna még rajta van a kerekeken. Amikor a kompresszor elkezdett dolgozni az orrában, szinte könnybe lábadt a szemem, és minden ráncom kisimult. Félelmetes erők szabadulnak el a másodperc tört része alatt, hiszen itt nem kell megvárni az turbónyomást, itt azonnal all-in van. Nem fogok hazudni, volt, hogy elvettem a lábam a pedálról, mert ijesztő volt az érzés. A 750 lóerő nem hétköznapokra való, ez afféle hétvégi fenevadnak lenne jó, ellenkező esetben érdemes valami extra magas hozamú életbiztosítást kötni magunknak.

Sok-sok igényes apróság nem engedi feledni, hogy minek a volánjánál ülünk

Fotó: Kapás Gábor

Természetesen annyira szép, hogy álló helyben is érdemes gyönyörködni benne, de valódi mivolta nem a garázsban állva van. Egy igazi bestia, ami tartsunk nagy tiszteletben, mert csak egyszer tudunk hibázni a volánjánál.

 

Összességében olyan élményt tudhatunk a magunkénak, ami lehet, hogy átlagember számára csupán egyszer adatik meg az életben. Őszintén szólva nem is biztos, hogy fel lehet készülni rájuk a mindennapokban, mert komoly önkontrollt és tiszteletet igényelnek egytől egyig. Teljesen más karakterek, mindegyiknek külön személyisége van. Érdekesség, hogy azt gondoljuk, hogy ezek elérhetetlen vágyak, ami örök érvénnyel a gondolatainkban léteznek csupán – pedig nem. Naponta látjuk, hogy milyen és mennyi nagy értékű, de majdnem teljesen egyforma karakterű autó halad az utakon, amelyek ára sokszor jóval magasabb mondjuk, mint az F-150 Limited esetében. Azt sem mondhatjuk, hogy az étvágya miatt nem voksolnánk mellette, hiszen 13 literrel úgy tudjuk a mindennapokban használni, hogy nem kell különösebben odafigyeljünk rá. Szerencsére elég sok autó fordul meg nálunk és látom, hogy amelyek teljesítménye megközelítőleg 300 lóerő felett van, ugyanez az érték jelenik meg a kijelzőkön kivétel nélkül. Természetesen a Shelby más, az nem fogja ennyivel beérni, de nem is az a kategória. Hirtelen nem is tudok hozzá hasonlítani semmit, ami akár a közelébe érne. Általában 600 lóerő környékén mindenki megáll, hiszen már az is a „józan paraszti ész” felett áll, és kevés olyan helyzet adódik, amikor ez kevés lehet. Egy megvalósult álom lehet mindannyiunk számára, egy legenda, amely a garázsunkba kerülhet. A Ford Solymár csapata 19-re lapot húzott és azt gondolta, hogy érdekesek lehetnek ezek a modellek a magyar piacon is. Az eddigi számok azt mutatják, hogy jól döntöttek, hiszen folyamatosan érkeznek hozzájuk az újabb bestiák, amik gazdájukra várnak. Jó dolog, hogy van már egy olyan kereskedés, ahol szinte minden vágyunkat valóra tudnak váltani, és fontos, hogy a későbbiekben a szervizeltetésük is teljes körűen megoldott.

Szeretnék köszönetet mondani Balogh Gábornak (06303633507), aki a rendelkezésünkre bocsátotta az F-150 családot, nem érzem túlzásnak, ha azt mondom, hogy életem egyik legnagyobb élménye volt.

 

Földi Tamás