Ford Focus RS: Családi vadállat

Sok autót próbáltunk már, amely a Ford logójával van ellátva. Voltak benne kifejezetten izgalmas modellek, mint például a Fiesta ST200, vagy a legendás Mustang. Azonban van itt még valami, amiért megremegett a lábunk, és már többször is néztünk egymással farkasszemet, de nem ültünk még a vezetőülésében, ez pedig a Focus RS.

RS01

Ford Focus RS, családi vadállat, ezt látva nem is kérdés

Fotó: Kapás Gábor

mkh_logo2_1

Az alapmodell talán az egyik legkedveltebb a vásárlók körében, de nemsok köze van a gyártó által készített RS verzióhoz. Vagyis ez nem teljesen igaz, hiszen majdnem teljesen egyformák ránézésre, de ha kipróbáljuk, néhány kilométer megtételét követen megértjük mire gondoltam. Szerintem már ránézésre is látszik rajta, hogy ez nem a hagyományos 1,6-os benzines, de a mérnökök gondoskodtak róla, hogy több még véletlenül se nézzük be a dolgot.

RS05

Bi-xenon fényszórókkal világítja tökéletesen az aszfaltot

Fotó: Kapás Gábor

 

Az egyedi színválasztás, amely a NitrousBluenévre hallgat, már messziről felismerhetővé teszi az autót, de erről a határozott kiállása is gondoskodik. A 19 colos kerekek, a hátsó szárny, a diffúzor nem a véletlen műve, mind fontos funkciókkal bírnak, és hozzásegítenek minket ahhoz az élményhez, amit kapunk. És abból pedig kapunk bőven, mert a külsőnél még közel sem ért véget, hiszen az igazi lényeg a motorháztető alatt és a hajtásnak köszönhető.

RS04

Számos kiegészítő sejteti, hogy itt érhetnek meglepetések

Fotó: Kapás Gábor

A kategóriában a Ford alaposan feladta a leckét a konkurenseknek. Régebben mindenki csak álmodott a hot-hatch kategóriában arról, hogy többszázlóerőket tudjon a magáénak, előbb utóbb viszont fellépett az a probléma, hogy ezt a nagy teljesítményt csupán elsőkeréken nem tudják hatékonyan leadni. A Ford Focus RS nem csupán ezt a problémát oldotta meg, egy összkerékmeghajtással hanemhogy igazi élményautó lehessen, kapott egy Drift módot, amely a hátsó kerekekre helyezi a hajtás nagyját, ezáltal csapatni is lehet vele. Ezt viszont kizárólag versenypályán javasolt, mert az autó ilyenkor kikapcsol minden elektronikát, és magunkra vagyunk utalva. Őszintén szólva amikor nálunk vendégeskedett kipróbáltuk, de mivel sajnos majdnem végig esős volt az időjárás csak megbizonyosodtunk róla, hogy milyen élményt nyújt, de nagyon nem feszegettük a határokat. Viszont ettől függetlenül nem éreztük azt, hogy bármivel is kevesebb adrenalint kaptunk volna tőle, hiszen megannyi jó tulajdonsága van még.

RS07

Ebből nem fogunk kiesni versenypályán sem, de hosszútávon is kényelmes

Fotó: Kapás Gábor

 

Ahogy utaltam rá a belső tér nagyban nem tér el a hagyományos Focustól, de mégis érezzük, hogy ez valami sokkal komolyabb. A Recaro által készített kagylóülések nagyon brutálisan tartanak, igaz csak előre és hátra állíthatók, ez nem von le az értékéből, hosszú távom is kényelemes. Nem hátrány az sem, hogy annyira vékony a hátlap, így a hátul ülőknek nagyobb lábtér marad, mint a hagyományos ülések esetében. Ami még eltér az a kék varrás és az RS logók mindenhol, valamint a középkonzol tetején elhelyezett óracsoport. Ez nagyon hasznos adatokat közöl velünk, érdemes főleg a reggeli beindítást követően rápillantani, hiszen az olajhőmérséklet talán az egyik legfontosabb adat, ahhoz, hogy a hosszútávon se legyen probléma a motorjával.

RS11

A legfontosabb műszerek, hogy mikor léphetünk oda neki

Fotó: Kapás Gábor

 

Focusban már sokszor ültem, de az RS az teljesen más. Az első méterek megtételét követően éreztem, hogy talán az egyik legdurvább futóművel rendelkezik, pedig normál módban van, amennyiben Sportba kapcsoljuk a vesekövünk hamarosan távozik a szervezetünkből. Úgy fogalmaznék, hogy ennyire kemény és feszes futóművel még nem volt dolgom, biztos, hogy versenypályán páratlan. Az első 15 percet óvatosan tettem meg vele, de egy-egy óvatosabb gyorstásnál éreztem, hogy tetszeni fog. A kíváncsiságom belevitt abba, hogy Sport módba kapcsoljam, és az első magasabb fordulatszámnál egy fémes durranás jött a kipufogóból egyből mosolyt csalva az arcomra. Ez olyan, mint valami fertőzés innentől kezdve nincs megállás, csak rosszabb lesz.

RS06

Brembo fékek gondoskodnak a hibátlan fékhatásról, nem fárad el könnyen

Fotó: Kapás Gábor

Ahogy lehetőség nyílt arra, hogy ne vegyük el gyorsan a lábunkat a gázról, onnantól megugrott a mosolygós órák száma. Száraz tények a következők: 2300 ccm, 350 lóerő, 440 Nm, amely rövid ideig 470 Nm leadására képes. ÉS ez még mindig a Focus RS. A gyorsulás 4,7 másodperc a végsebesség 260 felett, ahol a nagy német prémiumok rég bebólintanak. És még valami! Meglepően sokan vannak az utakon, akik pontosan tudták, hogy mi is ez az autó valójában, és már messziről lehetett látni, hogy elkezdték leengedni az ablakot, mire mellé értünk, vagy nagyujjuk felmutatásával jelezték, hogy elismerik a legendás darabot, de nem volt ritka, hogy valaki a piros lámpánál azt kérte, hogy némi gázfröccsel kínáljam már meg. De persze minden esetben akad, akinek ez CSAK egy Focus marad némi optikával, és úgy gondolja, hogy könnyedén lealázható. Nem tehetek róla én imádom az ilyen pillanatokat, és rövid idő elteltével szeretem megváltoztatni az emberek véleményét. Az egyik alkalommal az autópályán a szokásos karbantartó munkálatok miatt megállásra kényszerültünk. Úgy hozta a sors, hogy első lehettem, akit elengedtek és már a tükörben láttam, hogy egy csillag jelöléssel bíró, minden sztereotípiának MÉLTÁN alapjául szolgáló „vezető” mindenki elé pofátlankodik, és úgy gondolta, hogy az zöld jelzést követően ő majd megmutatja mire képes az autója. A KRESZ csak azt tartalmazza, hogy autópályán 130-al lehet haladni azt nem, hogy mennyi idő alatt érjük ezen sebességet, ezért a szabályokat betartva ennek mihamarabbi elérésre törekedtem. Érdemes lett volna látni azt a meglepett arcot, amit produkált, nem értette, hogy ilyen csúnyán miért távolodott el a Ford. És ezt még lehetne fokozni, hiszen a menüben a LaunchControl beélesítését követően a rajt program is segít, hogy az elindulás még tökéletesebb legyen. Ez viszont olyan kipufogó durrogással jár, egészen a kilövés pillanatáig, hogy a munkások biztosan eldobálták volna a lapátot. 🙂

RS09

Tökéletes a váltó, a Drive mód, amivel megbolondíthatjuk

Fotó: Kapás Gábor

Arra szeretném helyezni a hangsúlyt, hogy az RS nagyon durva. És elhiteti velünk, hogy baromi jó sofőrök vagyunk, hiszen az elektronika, az összkerékhajtás minden hibánkat korrigálni képes sokszor olyan észrevétlenül, hogy fel sem tűnik. Azonban a RACE és DRIFT módban ezek leveszik rólunk vigyázó tekintetüket és csak magunkra számíthatunk, úgyhogy legyünk óvatosak. Ezzel együtt hatalmas élmény az autó, és a legszebb az egészben, hogy hétköznapi használatra is alkalmas csak kicsit kemény a futóműve.

RS03

Könnyedén belopta magát a szívünkbe

Fotó: Kapás Gábor

Biztos vagyok benne, hogy sokakat foglalkoztat az a kérdés, hogy ez mennyibe van ez az élmény 100 km-re lebontva. Ha spontán kikívánkozna belőlem a válasz az lenne, hogy: szinte mindegy. És nem azért, mert nekem nem kell fizetnem a benzinkutakon, vagy nem számít az üzemanyag ára, hanem azért, mert annyira nagy élmény ad az autó nap, mint nap, hogy nem is számoltam. Kíváncsiságképpen ránézve az általa közölt adatokra volt, hogy kilenc literrel is eljártam vele, de ha elragadott a hév akkor megette a 13-14 liter litert is. Hát ez van, én nem ezt sokallom, hanem azt, amikor nyáron klímával az 1,6-os benzinen céges autóm 9,3 litert mutat a városban.

Nem csak optika, ez itt tényleg az RS

Fotó: Kapás Gábor

Az induló ára valamivel 12 millió forint felett van, de ne felejtsük el, hogy ez nem csak EGY autó. Hiszen tökéletesen alkalmas a hétköznapokra is, hogy elvigyük a családot az iskolába, elmenjünk bevásárolni, vagy kirándulni a hétvégén. De ha úgy hozza a sors akkor a Hungaroringren is jól mutat, és elég komoly köridőket futhatunk vele, nem fog elfáradni. És nem utolsó sorban nap, mint nap fogunk olyan elismerő pillantásokat kapni, amik meggyőznek minket, hogy jól választottunk.

További képek a Galériában megtekinthetők.

Az autóért szeretnénk köszönetet mondani a Ford Magyarországnak.

 

Földi Tamás