Honda Africa Twin Adventure Sports DCT – Grossberger, a hegyomlás

Mindenkinek megvan a Dutyi dili? Skip és Harry páros cellatársa Grossberger? A hegyomlás, aki ránézésre gondolkodás nélkül szétroppant, akitől egy bikának is inába száll a bátorsága, de ha úgy adódik, a legnagyobb nyugalmat árasztó hangon tud énekelni? Nos, ez a motor, ez Ő, ez tutira Grossberger!

Az átvétel napján, amikor megláttam, rögtön megkérdeztem, hogy mennyivel lehet alacsonyabbra állítani az ülést. Jött a megnyugtató válasz: 2 cm, de 180cm alattiként így is csak ügyeskedve ér majd le a lábam a gyönyörű, gyöngyházfehér alapú trikolor (Pearl Glare White) paripáról. Ahogyan az idézett filmben is, csak ebéd után kezdtünk el barátkozni, és néhány nap elteltével örök barátságot kötöttünk ezzel a figyelmes, kezes hegyomlással.

Az AfricaTwin terep képességeit már sokan, sok helyen tesztelték, véleményezték, én arra voltam kíváncsi, hogy egy magam fajta, IT világban dolgozó, a hétköznapokon egy MT07-el irodába járó laikus hogyan boldogul vele. Egy szűk hét munkába járás és egy kb. 300 Km-es hétvégi túra után meg mernék esküdni, hogy idén is jobb lett a motoros tudásom, de valószínűleg csak a Hondának köszönhetem a nagyobb önbizalmat.

Szinte minden reggel megcsodálta egy-egy mélygarázs beálló szomszéd, hogy te jó ég, mekkora ez, elférek a kocsisorok között, ha előre akarok gurulni piros lámpánál? Könnyedén, magabiztosan! Ráadásul DCT váltónak köszönhetően csak a forgalomra és a nyomvályúkra kellett figyelnem, ugyanis remekül váltott helyettem. Figyel és tanul. A reggeli dugóban ugyanis kicsit már-már zavaróan korán vált, hazafele viszont, amikor amúgy is sietnék, ha már érik az autópálya tempó az M3-ason kifele, jóval tovább engedi pörögni a V motorok hangján duruzsoló egy literes, sor kettest.

Az alap CRF1000-hez képest nagyobb szélvédő a menetszelet egész pontosan a sisakom közepére tereli. Ez számomra az egyetlen bosszantó részlet. Ha tempósabbat mennék, vagy össze kell görnyednem kicsit, vagy előre hajolnom, mert a turbulens szélzaj jó minőségű füldugó nélkül rettenet. Pedig elképesztő kényelmes. Az üléspozíció pazar, a magasabbra szerelt kormány széles és akkor is kényelmes, ha egy-egy durvább vonat-, vagy villamossín csapdán felállva megyünk át. A futómű nem csak ilyenkor, hanem rossz minőségű úton is remek; köszönhető a megnövelt rugóutaknak és az elöl 21, hátul 18 colos kerekeknek.

A hosszú hátsó villának köszönhetően az egyenes futás, autópálya gurulás nagyon kellemes, mindemellett a szűk és meredek lehajtóval rendelkező mélygarázsban mégis meglepően egyszerű lavírozni, az ember kamatoztathatja a vezetéstechnikai tréningen tanult lassú mozdulatokat.

Az AfricaTwin műszerfala modern, informatív és árulkodik a motor innovatív megoldásairól: az elektromos gáznak köszönhetően túrázó, városias és off-road menetprogram választható, illetve állítható a motor erőleadása, a motorfék ereje és a kipörgésgátló is. Jó hír a terep kedvelőknek, hogy kikapcsolható a hátsó ABS, és ugyancsak jó hír a magamfajta túrázóknak, hogy a 24 literes tankba közel 500 kilométernyi üzemanyag fér, ráadásul annak méretéből adódóan őszi estéken remekül védi a térdünket, combunkat a hideg menetszéltől.

A hosszabb próbát, egy kis szerpentin menetet nagyon vártam. Kíváncsi voltam, hogy a városban puhának tűnő első felfüggesztés mennyire szereti a kanyarokat, milyen a sport fokozat és ideje volt kicsit átvenni a váltó fölött az uralmat. Zseniális! A 150-es hátsó és 90-es első gumi nem kifejezetten kanyarvadász, de én egy pillanatra sem féltem, magabiztosan tapadtak. Nyilván megelőzött néhány sportmotor, de ahogyan a cross pálya, úgy a versenypálya sem esik útba a mindennapi motorozás közben. Amit viszont egy túrán tudnia kell, azt megbízhatóan tudja. Akárhányszor kanyargós útra tévedek egy túraenduro nyergében, mindig meglepődöm, hogy a magasabb építés ellenére mennyire stabilak. A DCT villámgyors, alkalmazkodik a friss kihívásokhoz és visszaváltáskor nincs az a motoros fapofa, melyre ne csalna mosolyt a kis gázfröccs.

Összességében elmondhatom, hogy nem csak egy újabb nagyszerű túraenduro kényelme miatt húztam ki magam a nyergében, a Honda AfricaTwinAdventure Sport a DCT váltóval zseniális és nagyon szép. Mérete tekintélyt parancsol és minden helyzetben sok tartalék rejlik benne. Hogy kinek ajánlanám? Talán nem tökéletes választás azoknak, akik aszfalt mentes világ körüli útra készülnek, vagy az évi 40-50 ezer kilométert kifejezetten aszfalton túrázóknak sem az igazi választás, ahogyan pizza kiszállításra is van alkalmasabb motor, de amire a legtöbben használni fogják, arra a legteljesebb mértékben tökéletes: megbízható és minden körülmények között használható társ, tele innovatív megoldásokkal, 30 éves tapasztalattal és méltó hírnévvel.

Köszönöm a motort a Honda Hungary-nek, a Honda Szallerbecknek, valamint az élménydús közös gurulást Szatmári Jánosnak.

Ignáth Lóránt