Infiniti Q30

Gyermekkorom óta rabja vagyok a négykerekűek világának. Azóta eltelt jónéhány év, de a mai napig azonnal odakapom a fejem egy szép formára, vagy egy sportos hangra. Több olyan autó van, amelynek a hangját ezer közül is megismerem, hiszen annyira jellegzetes. Az egyik nagy kedvencem a Nissan 350Z-ben duruzsoló 3.5 V6, amit használ az Infiniti is FX35 néven. Sokáig az volt a nagy kedvenc, mert a modell híres volt a megbízhatóságáról, valamint egyediségéről, innen eredhet a lelkesedésem a prémium márka iránt.

Talán ebben a színben a legszebb Foto: Kapás Gábor

Talán ebben a színben a legszebb
Foto: Kapás Gábor

Azonban változnak idők, és a luxusautókat gyártó márkák is elkezdtek nyitni a takarékosabb modellek irányába. Ez nem feltétlenül baj, arról az oldalról sem, miszerint a kisebb motorok kevesebb károsanyag-kibocsátással bírnak, ezzel is segítve a fenntarthatóságot. A kompakt kategória felértékelődése hívta életre az Infiniti esetében is az új családtagot, ami Q30 névre lett elkeresztelve.

Jellegét tekintve egy sportos crossover, ami az én olvasatomban egy városi kisterepjárót jelent, amely alkalmas a mindennapi közlekedésre, a járdán parkolásra, robosztus felépítése miatt pedig biztonságban is élen jár ­- szóval rendelkezik minden erénnyel, ami vonzóvá teszi. Miután körbejárjuk, megállapíthatjuk, hogy nagyon szép, de vannak közös vonásai más gyártókkal (Mercedes-Nissan-Renault), és mindezek ellenére mégis valahogy kilóg a sorból a formája lévén. A GLA egyik konkurense, de attól szerintem szebben fogott a tervező ceruzája, és nem örökölte meg a darabos vonásokat, úgy játszottak a vonalakkal, ívekkel, hogy kifejezetten nagynak tűnik. Az elején a hatalmas hűtőmaszk gondoskodik arról, hogy még véletlenül sem keverjük össze mással, a LED-es lámpák pedig a szigorú tekintetért felelnek. Az oldala egy tervezői remekmű, ahogy ráesik a fény, mintha mindig más alakot öltene, utalva az Infiniti, mint végtelen elnevezésre. A hátuljára sem fogyott el a lendület, kissé fellelhető a kupé forma. Valamivel magasabb építésű, mint egy sima személyautó, a 17-es kerekek szinte elvesznek alatta.

Na ez nagyon stílusos Foto: Kapás Gábor

Na ez nagyon stílusos
Foto: Kapás Gábor

A prémium mivolta az olyan apróságokban is megjelenik, mint a slusszkulcs mellé megkapott forgalmi, ami a bőrborítású tokban igencsak jól néz ki. A beülést követően is felfedezzük a Daimler vonásokat, de nem is tagadják a közös munkát. A kulcs, a kormány, a kezelőszervek is ismerősek lehetnek, de nem másolva lettek, hanem teljes minőségben lettek áthelyezve, ami erősen növeli az értékét. Ahogy záródik az ajtó, megszűnik a külvilág, de ezt szó szerint kell érteni. Ha nem látnám a fordulatszámmérőn az alapjáratot, nem tudnám, hogy jár-e az autó. A hangszigetelés nem ötös, hanem csillagos ötös! Ha akarná, akkor sem tudná meghazudtolni prémium érzetét, a nyugalom uralja belső teret. Bőr borítja a műszerfalat, a kormányt, magas fényű dekorelemek növelik a színvonalat, érezzük, hogy nem a középkategóriában ülünk. Méretre sem lehet panasz, elől mindenképpen, de hátul négy személynek is kifejezetten kényelmesen el lehet férni, és bőven jut hely a csomagoknak is a 430 literes csomagtartójában. Az elindulást követően tűnik fel az első olyan tényező, amin változtatnék, ha ilyen autót szeretnék vásárolni.

Konkurenseihez képes is egyedi tud lenni Foto: Kapás Gábor

Konkurenseihez képes is egyedi tud lenni
Foto: Kapás Gábor

Tesztautónkban egy 1.6-os turbó feltöltővel ellátott erőforrás lakozik, ami 122 LE leadására képes. Nekem alul kissé gyengének hat, háromezres fordulat körül érződik a rásegítés, de az autó súlya miatt ne számítsunk nagy meglepetésre. Többször megerősítették a márkánál, hogy hihetetlen ugyan, de az 1.5-ös turbó dízel (Renault-motor) a legtökéletesebb választás az autóhoz. Akinek azonban ez sem elég, az választhat 2.0 turbó benzines, és 2.2 dízel motorral is, akár összkerékhajtással kombinálva. A dolog érdekessége, hogy ez mennyire szubjektív, a fotós kollégám azt mondta, neki kifejezetten szimpatikus az autó karaktere (ő egy feleséggel, és egy kisgyermekkel előrébb jár, már máshogy gondolkozik).

Nem fogyott el az ihlet a végére sem Foto: Kapás Gábor

Nem fogyott el az ihlet a végére sem
Foto: Kapás Gábor

Autópályán haladva éreztem, hogy komfortosabban mozog, oda kell figyelni a sebességhatárokra, mert ahogy utaltam rá, annyira halk, hogy észre sem vesszük mennyivel haladunk. A fékek és kormányzás szinte a tökéletesség határán mozognak, a váltó nagyon finoman kapcsolható, talán egy kicsit rövidebb úton is járhatna. A hifi-nek könnyű dolga van, főleg, ha egyedül vagyunk az autóban, mert olyankor még a beszélgetés, mint leghangosabb alapzaj sem vesz el az értékéből, a továbbra is egekig magasztalt csendessége miatt. Szándékosan a végére hagytam a fogyasztást és az árazást. Benzines motor, és nem kis autó lévén (4425 mm) ne számítsunk nagy csodákra, valamint az autó súlya 1465 kg – a minőségnek súlya van -, ezért 8 liter alá levinni nekem nem sikerült. De ez egyáltalán nem rossz érték, aki kevesebbel szeretne eljárni, vásárolja meg a kis dízelt belőle, az beéri 2-2.5 literrel kevesebbel, és állítólag dinamikusabb is.

Szépen varrott bőr mindenhol, jól érzi benne magát az ember Foto: Kapás Gábor

Szépen varrott bőr mindenhol, jól érzi benne magát az ember
Foto: Kapás Gábor

 

Az árazását tekintve sem kell kétségbe esni. A 6.35 millió forinttól induló belépő modell is jóval az átlag feletti felszereltséget kínál, és a megjelenésével pedig jóval drágábbat sugall. Persze el lehet rugaszkodni a valóságtól, és a nagyobb dízel motorral, felextrázva 12 millió forintot is ott lehet hagyni, de akkor már igazi gyöngyszemet tudunk a birtokunkban. Összességében nekem tetszett az együtt töltött idő, meg lehetett szokni ezt a benzines karaktert. Aki nyitott arra, hogy a luxusautó nem csak az öt méter feletti kategóriát jelenti, és fontos neki a minőség és a kényelem, akkor nézzen meg egyet, mert nagyon könnyen megszeretheti. Konkurensek tekintetében igazán a Mini Countryman veheti fel vele a versenyt, a többitől egyedibbre sikerült véleményem szerint.

Ezt látja a nem odafigyelő gyalogos Foto: Kapás Gábor

Ezt látja a nem odafigyelő gyalogos
Foto: Kapás Gábor

Az autóért szeretnék köszönetet mondani az Infiniti Magyarországnak, 1134 Budapest, Váci út 45.

Földi Tamás