Maserati Quattroporte SQ4: Kompromisszumok nélkül

Nem tudok pártatlan lenni, nekem ez az autók királya. Az a fajta fölényes tekintet ahogy a világra néz páratlan. A minőség a teljesítmény és a stílus minden porcikájáról visszaköszön. Időm sem volt felkészülni az érkezésre, mert egy csütörtöki nap derült ki, hogy már másnap a miénk lehet egy hétvégére. Mint egy beteljesült álom, amikor beléptem a Váci úti szalon ajtaján és kezembe kaptam a kulcsokat és a papírjait. A tesztautók egy fedett részen várják, hogy az érdeklődőket meggyőzhessék, ahol az akusztika más, mintha szabadtérben lennénk. Azon sem lennék meglepődve, ha ez nem véletlen lenne, mert amikor beindítjuk már elönti az izzadság a tenyerünket attól ahogy életre kel a motorja. Egy-egy gázadás hangja átjárja a csarnokot, szinte minden rezonálni kezd, ami nincs betonba öntve.

M1

Maserati Quattroporte, a közútra és a versenypályára egyaránt alkalmas

Fotó: Kapás Gábor

mkh_logo2_1-1

 

A forgalomban haladva, mindenki felfigyel a több, mint öt méteres bálnára. Kevesen vannak, akik ebben a méretben versenyeznek, és azokat sem olasz tervezők alkották. Megjelenéséből egyszerre árad a dinamizmus és az elegancia. Az újra tervezett hűtőrács és a rajta lévő szigony, a keret nélküli ajtók, és a látványos kipufogóvégek biztosítják a magabiztos megjelenést számára.

Ez pedig még csak a kezdet, hiszen ki sem nyitottuk még az ajtókat. Tesztautónk aZegna segédletével készített egyedi belsővel van ellátva, amely a Maseratiegyik védjegye, a világon csak ezeket az üléseket szövi át a különleges selyem. Nem csak, hogy rendkívül egyedi, de nagymértékben növeli a prémium hatást. Ránézésre és tapintásra is érezzük, hogy ez valami más nem hétköznapi, igényes mesterek keze munkáját dicsérik a látottak.

M5

A Zegna segédletével lett ilyen egyedi és stílusos

Fotó: Kapás Gábor

Az előző szériához képest sokat javult a középen elhelyezett kijelző felbontása és sebessége. Ez kapott némi kritikát a korábbiakban, de orvosolva lett és nem lehet rá panasz. A belső formavilág rendkívül letisztult, nincsenek fölösleges gombok vagy kapcsolók, a vezetés élménye van főszerepben. Az igazat megvallva szerintem be sem kapcsoltam még a rádiót sem, mert vétek lenne akár egyetlen percre is nem hallgatni a kipufogó hangját.

Az autó igazi karaktere mégsem a leírtakban rejlik igazán, hanem abban az életérzésben, amit összességében ad meg tulajdonosának. Amikor megnyomjuk a Start gombot és életre kel a V6-os TwinTurbo az már egy nehezen feledhető élmény, pont annyi ideig hagyja magasabb tartományban a fordulatszámérőt, hogy átszaladjon rajtunk a hideg. Normál módban egy szavunk sem lehet alacsony fordulaton elváltogat, de nem olyan fokozatmentesen, mint német konkurensei, de nekem ez csak pozitívum, hiszen növeli a sportosság érzetet. Ilyenkor sem panaszkodhatunk a teljesítményre, de az igazi ováció a Sport gomb megnyomást követően érkezik.

M4

Ez a sok kipufogó nem csak dísz, mint a konkurenseknél, ezzel formálja a brutális hangokat

Fotó: Kapás Gábor

Egy szempillantás alatt változik meg hatalmas limuzin karaktere, és változik át egy vérbeli sportautóvá. Azonnal kettőt visszavált az automata váltó és olyan tartományban helyezi a fordulatszámmérőt, ahonnan soha nem szeretnénk, hogy elváltson. És itt van az a tudás, de lehet, hogy inkább bátorság, amit az olasz mérnökök be mertek vállalni, hiszen olyan szólamokban szólal meg a kipufogó, amire még sohasem volt példa azelőtt más autóknál. A hangja ércessé válik, a váltások pillanatában mély durrogás hallatszik, ez főleg szűk utcákban brutális élmény, ahogy mindez felerősödik. Fiatal, öreg, nő vagy férfi egyszerűen mindegy, mindenkinek a tekintete mágnesként szegeződik aMaserati-ra. Nehéz eldönteni, hogy ez a karakter való-e egy luxuslimuzinhoz, vagy erre a fajta élményre egy kisebb sportutót érdemes rendszeresíteni. Nem is szeretném megválaszolni a kérdést, csak annyit tennék hozzá szívesen megráznám a kezüket azoknak, akik1963-ban a Torinó Autószalonra megálmodták ezt a koncepciót. A háromliteres motor teljesítménye 410 lóerő, ami ma már nem számít kirívónak a kategóriában, de ilyen mértékben semmi más sincs sportosságra hangolva. Minden porcikája azt szolgálja, hogy egy pillanatra se feledjük el azt, hogy a versenypályán ugyanúgy megállja a helyét, mint a közúton.

M3

Ha ezt látod a visszapillantóban érdemes lehúzódni és gyorsan leengedni az ablakot

Fotó: Kapás Gábor

Néhány gondolat erejéig említeném meg a fogyasztását. Nem gondolom, hogy aki megengedheti magának ezt a márkát nagyon foglalkozni fog a következő sorokkal, abszolút csak a teljesség igényéért. Nem mondanám, hogy nem fájt a benzinkúton alig 300 km-re majdnem egy tele tankot visszatölteni, de nem tudtam rá haragudni. Hiába, hogy elég nagy ára van az életérzésnek, egyetlen decilitert sem sajnáltam tőle, ahogy említettem a hang és a teljesítmény mindenért kárpótolt. Az weboldalon talált fogyasztási paraméterek számomra elképzelhetetlennek tűnnek, ha számokban kellene kifejeznem, akkor 16 és 20 liter környékére mondanám.

M2

3000ccm, V6, TwinTurbo, 410 lóerő mindez összkerékmeghajtással, impozáns felsorolás

Fotó: Kapás Gábor

De hangsúlyozom, hogy ez csak részletkérdés, hiszen mélyen a pénztárcánkba kell nyúlni, ha a tulajdonosának szeretnénk mondani magunkat. Egy jól felszerelt modell ára ugyanis nemsokkal marad el az ötven millió forinttól, ami azért erősen szűri a közönséget.

M8

Tökéletes az összhang: Maserati Quattroporte SQ4 és Tag HeuerTourbillon

Fotó: Kapás Gábor

Egy rövid momentum erejéig visszatértünk a munka során oda, amikor órákat is bemutattunk az autónkhoz. Ez nekem nagy kedvencem volt annak idején is, ezért örültem a lehetőségnek, amikor a Miracoló-tól kaptunk egy különlegességet. Igyekeztünk méltó párjának választani egy órát, amely a Tag HeuerTourbillon, ezzel karöltve mindenki megtalálja a számításait. A páros garantáltan elismerő pillantásoknak lesz kitéve, csaj győzzük begyűjteni a pozitív visszacsatolásokat.

M7

Az igazi DolceVita

Fotó: Kapás Gábor

Az autóért szeretnénk köszönetet mondani a Wallis Motor Pest Kft. (1138 Budapest, Váci út 175), és a Miracolo Óra Ékszernek: Allee Üzletház, első emelet (Október 23. utca).

Földi Tamás