Skoda Octavia RS: Ha belefér a keretbe

Az ezredforduló környékén találta ki a Skoda, hogy megerősíti az alapvetően családi modelljét az Octaviát. Soha nem felejtem el, hogy mikor megjelentek sorra húztak el mellettünk az autópályán komoly tempóval, hiszen az 1.8-as turbós erőforrások sportosan mozgatták az egyébként nem kis karosszériát. Ma már ott tartunk, hogy ezek a modellek presztízst is szereztek maguknak, hiszen tudnak mindent, ami ma elvárható, sőt, sokkal többet is.

RS01 (1)

Látványos külső, komoly teljesítményt takar

Fotó: Kapás Gábor

Nekem nagyon tetszik az egész ötlet, miszerint egy alapvetően családi vagy vezetői céges autónak titulált modellt ruházzunk fel sportos tulajdonságokkal. Az RS család erősen megkülönbözteti magát a sima Octavia-tól, hiszen sokkal agresszívabb külsőt kapnak. Alapvetően jól áll neki a szigorú tekintet a LED-ek miatt, valamint látványosan feszítenek rajta a hatalmas kerekek, mögöttük pedig a piros féknyergek, de ezen kívül még számos finomság teszi egyedivé.

RS03

Vonjuk le a megfelelő következtetéseket a látottak alapján

Fotó: Kapás Gábor

A hátsó részét díszítő dupla kipufogók szépen muzsikálnak, és nem utolsó sorban jól néznek ki. Azt gondolhatnánk, hogy a mérete miatt nem tud túlságosan virgonc lenni, de ezt felejtsük el, hiszen miután kitettük a családot bátran nekiindulhatunk bármelyik versenypályára ott is szórakoztató családtagként viselkedik.

RS06

Tágas utastér, minden funkció könnyedén értelmezhető

Fotó: Kapás Gábor

Sokan úgy vannak vele, hogy inkább kicsit még gyűjtögetnek egy VW-re, mert nem szeretnék a Skoda logót bámulni a kormánykeréken, véleményem szerint ez hülyeség, én megtudnék barátkozni vele, főleg az RS esetében. Az ülések legendásan kényelmesek, és látványosak, a középkonzol is rendben van, hozza az elvárt német rendet és minőséget cseh létére. A középen elhelyezett kijelző felbontása sokkal magasabb kategóriában is megállná a helyét, és nagyon gyorsan reagál minden érintésre.

RS07

Ha 280-ig nem is, de 200 fölé hamar odaér a mutató

Fotó: Kapás Gábor

A felhasznált anyagokkal sincs baj, a helykínálat pedig egyenesen fejedelmi, a csomagtartóban (590l) egy fél lakás cuccait elhozhatjuk egy költözés során, látványosan nagyobb hely csak a nagyobb testvérében a Superb-ben fogad. Egy fokkal talán visszafogottabb a hangulat, mint egy Passat-nál, de nekem az már ahogy jeleztem korábban is egy kissé minimál.

De senki nem azért fog RS-t venni, mert össze akarja hasonlítgatni ezeket a dolgokat, hanem azért, amit az orrában lévő 2.0 TFSi produkál. Az pedig szerintem az első tesztút során meggyőzi a vásárlóközönséget, hiszen nem hétköznapi. A 230 lóerős turbófeltöltős motor, több, mint elegendő arra, hogy már első keréken nem tud hatékony lenni, hiszen nem csak induláskor, hanem második de még harmadik fokozatban is bevillan a kipörgésgátló.

RS08

Javaslom automatával választani, meghálálja a hétköznapokban, villámgyorsan végzi a dolgát

Fotó: Kapás Gábor

Többször is azt éreztem, hogy már túl erős is, nem tud hatékony lenni alacsonyabb fokozatban, ezért is tudja „csak” 6,2 alatt futni a százat. Amikor már elértük azt a tempót, ahol előnyére válik a lóerők mennyisége ott komoly meglepetéseket tud okozni. Éppen az M3-ason tartottam haza egy péntek délután amikor egy bajor SUV mindenkit levillogott, pedig láthatta, hogy 80km/h-ás szűkítés van, kár lenne tagadnom alig vártam, hogy ezt velem is eljátssza, a sors nem is váratott sokáig. Egyrészt nem csak neki van látványos fényszórója, ráadásul a tömege sokkal nagyobb, mint az RS-nek, ezért 80-tól fogalmazzuk úgy, hogy” százvalameddig” nem bírt közelebb jönni a Skoda hátuljához, aztán okos enged módjára elengedtem. Nagyon komoly sprinteket tud főleg, ha átállítjuk „Sport” fokozatba, a benne lévő DSG már az elgondolás pillanatában visszavált egyet és vár a kilövésre.

RS04

Legtöbbször ennyit látni belőle az autópályán

Fotó: Kapás Gábor

Ne becsüljük alá nagyon komolyan tud száguldani a család kedvence. Mielőtt azt gondolnánk, hogy csak ezért jó választás, megerősíteném, hogy a hétköznapokban is tökéletes társ. A városban az automata váltó egy áldás, és ha nem használjuk az RS módot észre sem vesszük, hogy mire képes. Mindezt teszi úgy, hogy közben 7-8 liter üzemanyagot kér, amikor nagyon kihozzuk a sodrából is beéri 12 literrel. Ezek nem rossz paraméterek, főleg úgy, hogy az élmény garantálva van.

RS02

Szép a forma, és minden helyzetben megállja a helyét, legyen az a forgalom, vagy versenypálya

Fotó: Kapás Gábor

Az egyetlen, ami kissé negatívum az pedig az árazása, hiszen tesztautónk ára nem kevesebb, mint 13 millió forint, amin gondolom sokan felszisszennek. Meg is értem, hiszen ez nem kevés, az évek alatt ez is igazodott az autóhoz, nem csak a minősége lett magasabb. A választást rábízom mindenkire, szét kell nézni, hogy másoknál ez, hogy alakul, de sokan ragaszkodnak a megbízható modellhez. Én szívesen járnék vele, abban az esetben, ha egy vállalat olyan vezetője lennék, akinek ezt biztosítják, de saját zsebből lehet ennyit én sem szánnék rá.

Amennyiben tetszett a cikk kérünk, hogy oldalon nyomj rá egy Like-ot.

További képek megtekinthetők a Galériában.

 

Az autóért szeretnénk köszönetet mondani a Porsche Hungária Kft.-nek.

Földi Tamás